Teatr niejedno ma imię- Theater has many names

no images were found

Wydarzenie  w pietrowickiej szkole było podsumowaniem  udział w projekcie „ Pietrowiccy nauczyciele w działaniu”, który został zatwierdzony do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej“. Działania promowały interdyscyplinarną pracę poprzez STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka).

Na początku bieżącego roku szkolnego kilkoro nauczycieli doskonaliło swój warsztat pracy na zagranicznych szkoleniach na Maderze i Krecie. Nowo nabytymi umiejętnościami podzielili się z innymi nauczycielami i powstał pomysł, aby  przygotować  projekt edukacyjny, którego motywem przewodnim stał się teatr. Finałowy pokaz pracy nauczycieli i uczniów miał miejsce 27  i 28 kwietnia, w tym również podczas spotkania z rodzicami.

Historyk, pan Łukasz Kąś przygotował prezentację dotyczącą  teatru antycznego, z którą zostali zapoznani uczniowie klas siódmych. Jedną z takich prelekcji poprowadziła finalistka Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii –Sara Knura.  Uczennice klasy 8. d stworzyły tablicę tematyczną umieszczoną  na parterze szkoły. Głównym wydarzeniem był jednak konkurs wiedzy o teatrze antycznym, w którym I miejsce zajęła Sara Knura,  II miejsce przypadło Kamili Wojtaszek, a III miejsce –  Paulinie Biedce.

Z kolei fizyk, pan Jan Tokar wraz z grupą uczniów udowodnili, że drgania są wszędzie. Teatr            i fizyka? Dźwięk to drgania fizyczne, a  tworzywami teatralnymi są efekty dźwiękowe, głos aktora.  Podczas oglądania stanowisk fizycznych można było podziwiać pracę drukarki 3D, dzięki której powstały podobizny Dionizosa (boga, którego kult jest związany z początkiem teatru), Ateny. Kilkoro uczniów wykonało stronę internetową poświęconą działaniom projektu.

Pod kierunkiem pani Jolanty Koterby, nauczyciela plastyki i techniki, uczniowie tworzyli maski, jakie zakładali aktorzy w teatrze antycznym. Powstała również fotobudka wykorzystana do robienia pamiątkowych zdjęć w stylu antycznym.

Najmłodsi uczniowie naszej szkoły mogli ozdabiać maski teatralne przy użyciu różnych technik plastycznych. Zapoznali się z prezentacjami dotyczącymi: początków teatru, zasad zachowania podczas spektaklu oraz etapów powstawania przedstawień.

Matematyczka, pani Katarzyna Lenort stworzyła tablicę tematyczną pt. „Teatr antyczny w liczbach”, dzięki której można było dowiedzieć się szczegółowych danych na przykład o ilości miejsc przeznaczonych dla widzów, długości promienia orchestry (półkolistego placu  znajdującego się pomiędzy sceną a widownią).

Na dwa dni sala nr 10 zamieniła się w salę teatralną. Uczniowie klasy 7. a  pod kierunkiem pani Urszuli Florian przygotowali inscenizację fragmentu dramatu A. Mickiewicza pt. „Dziady” cz.II. Samodzielnie zadbali o scenografię, rekwizyty, kostiumy, charakteryzację, efekty dźwiękowe. Przed wejściem na minispektakl widzowie mieli okazję przypomnieć sobie zasady zachowania podczas przedstawień oraz poznać znaczenie podstawowych terminów teatralnych. We współpracy                z anglistką, panią Anną Przysiężniuk powstał filmik, w którym aktorzy przedstawili swoje refleksje z pracą nad przedstawieniem… w języku angielskim.

Efekty pracy w postaci zdjęć, filmików, prezentacji można obejrzeć na stronie internetowej szkoły.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć:

Zdjęcia – fotobudka

Zdjęcia – przedstawienie teatralne Dziady część II 

Zdjęcia – doświadczenia fizyczne „Drgania są wszędzie”

Zdjęcia – druk 3d

Zdjęcia – maski greckie

Filmy

Postery

Prezentacja dla kl. 1-3  „Teatr w Starożytnej Grecji”

Loading