no images were found
Wydarzenie w pietrowickiej szkole było podsumowaniem udział w projekcie „ Pietrowiccy nauczyciele w działaniu”, który został zatwierdzony do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej“. Działania promowały interdyscyplinarną pracę poprzez STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka).
Na początku bieżącego roku szkolnego kilkoro nauczycieli doskonaliło swój warsztat pracy na zagranicznych szkoleniach na Maderze i Krecie. Nowo nabytymi umiejętnościami podzielili się z innymi nauczycielami i powstał pomysł, aby przygotować projekt edukacyjny, którego motywem przewodnim stał się teatr. Finałowy pokaz pracy nauczycieli i uczniów miał miejsce 27 i 28 kwietnia, w tym również podczas spotkania z rodzicami.
Historyk, pan Łukasz Kąś przygotował prezentację dotyczącą teatru antycznego, z którą zostali zapoznani uczniowie klas siódmych. Jedną z takich prelekcji poprowadziła finalistka Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Historii –Sara Knura. Uczennice klasy 8. d stworzyły tablicę tematyczną umieszczoną na parterze szkoły. Głównym wydarzeniem był jednak konkurs wiedzy o teatrze antycznym, w którym I miejsce zajęła Sara Knura, II miejsce przypadło Kamili Wojtaszek, a III miejsce – Paulinie Biedce.
Z kolei fizyk, pan Jan Tokar wraz z grupą uczniów udowodnili, że drgania są wszędzie. Teatr i fizyka? Dźwięk to drgania fizyczne, a tworzywami teatralnymi są efekty dźwiękowe, głos aktora. Podczas oglądania stanowisk fizycznych można było podziwiać pracę drukarki 3D, dzięki której powstały podobizny Dionizosa (boga, którego kult jest związany z początkiem teatru), Ateny. Kilkoro uczniów wykonało stronę internetową poświęconą działaniom projektu.
Pod kierunkiem pani Jolanty Koterby, nauczyciela plastyki i techniki, uczniowie tworzyli maski, jakie zakładali aktorzy w teatrze antycznym. Powstała również fotobudka wykorzystana do robienia pamiątkowych zdjęć w stylu antycznym.
Najmłodsi uczniowie naszej szkoły mogli ozdabiać maski teatralne przy użyciu różnych technik plastycznych. Zapoznali się z prezentacjami dotyczącymi: początków teatru, zasad zachowania podczas spektaklu oraz etapów powstawania przedstawień.
Matematyczka, pani Katarzyna Lenort stworzyła tablicę tematyczną pt. „Teatr antyczny w liczbach”, dzięki której można było dowiedzieć się szczegółowych danych na przykład o ilości miejsc przeznaczonych dla widzów, długości promienia orchestry (półkolistego placu znajdującego się pomiędzy sceną a widownią).
Na dwa dni sala nr 10 zamieniła się w salę teatralną. Uczniowie klasy 7. a pod kierunkiem pani Urszuli Florian przygotowali inscenizację fragmentu dramatu A. Mickiewicza pt. „Dziady” cz.II. Samodzielnie zadbali o scenografię, rekwizyty, kostiumy, charakteryzację, efekty dźwiękowe. Przed wejściem na minispektakl widzowie mieli okazję przypomnieć sobie zasady zachowania podczas przedstawień oraz poznać znaczenie podstawowych terminów teatralnych. We współpracy z anglistką, panią Anną Przysiężniuk powstał filmik, w którym aktorzy przedstawili swoje refleksje z pracą nad przedstawieniem… w języku angielskim.
Efekty pracy w postaci zdjęć, filmików, prezentacji można obejrzeć na stronie internetowej szkoły.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć:
Zdjęcia – przedstawienie teatralne Dziady część II
Zdjęcia – doświadczenia fizyczne „Drgania są wszędzie”
Prezentacja dla kl. 1-3 „Teatr w Starożytnej Grecji”