Muzyka

Zasady oceniania na lekcji muzyki

Ocena pracy na lekcji uwzględnia przede wszystkim przygotowanie do lekcji i zaangażowanie. Dodatkowo ważnym elementem jest zachowanie na lekcji, które umożliwi lub utrudni zainteresowanemu i pozostałym uczniom przyswojenie wiedzy muzycznej, a w szczególności granie, śpiewanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki. W związku ze specyfiką przedmiotu, nauczyciel podchodzi do oceniania indywidualnie. W związku z powyższym nie należy się porównywać do koleżanki / kolegi.

Wystawiając ocenę mam na uwadze podstawowy cel przedmiotu, a mianowicie przygotowanie uczniów do świadomego korzystania z dorobku rodzimej i światowej kultury muzycznej oraz aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu muzycznym kraju.

Ocenie podlegają następujące elementy:

• śpiew

• gra (na instrumencie melodycznym: flecie, dzwonkach)

• wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,

• działania twórcze,

• znajomość terminów i wiedza muzyczna,

• aktywność na lekcjach,

• aktywność pozalekcyjna.

Wymagane przybory na lekcji muzyki to:

· zeszyt do nut

· flet

· zatemperowany ołówek

Kryteria oceniania – co oceniamy ?

1. Podczas wystawiania oceny za śpiew brane jest pod uwagę: poprawność muzyczna, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny.

2. Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie należy uwzględnić: poprawność muzyczną, płynność i technikę gry, ogólny wyraz artystyczny.

3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych wiadomości i terminów muzycznych, należy wziąć pod uwagę:

• zaangażowanie i postawę podczas słuchania,

• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,

• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,

• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,

• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu).

4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne (zaleca się odpytywanie tylko ochotników) – należy wziąć pod uwagę:

• rytmizację tekstów,

• improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną) oraz ruchową,

• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych, np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,

• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania (dobieranie efektów dźwiękowych),

• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.

5. Za udział w występach środowiskowych, umiejętność gry na innych instrumentach można podwyższyć uczniowi ocenę z muzyki o jeden stopień.

Wymagania na lekcjach muzyki

Głównym kryterium oceniania na muzyce jest aktywność muzyczna ucznia; przygotowanie do lekcji, chęć brania udziału w lekcji, muzykowanie czyli śpiewanie, granie na instrumentach (dzwonki, flet), odtwarzanie i tworzenie rytmów. Oceniane są postępy, zaangażowanie oraz włożona praca.

Ocenie będą podlegać:

1) umiejętności w zakresie:

· śpiewania, grania na instrumentach – flecie i dzwonkach, tworzenia muzyki, ruchu przy muzyce, formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;

2) wiedza muzyczna dotycząca:

· zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce), biografii i twórczości kompozytorów, aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry), zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;

3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:

· aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem, umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc), prezentacja dokonań, kreatywność.

Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:

· opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;

· na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty; · potrafi zagrać melodie opracowane na lekcji na flecie /dzwonkach lub innym instrumencie;

· umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł; ·opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;

· potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;

· zawsze jest przygotowany do lekcji,

· dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami muzycznymi.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:

· opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;

· na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;

· potrafi zagrać większość melodii opracowanych na lekcji na flecie/dzwonkach;

· umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika;

· jest zawsze przygotowany do zajęć,

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:

· opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;

· potrafi zagrać kilka melodii opracowane na lekcji na flecie lub dzwonkach;

· śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem;

· na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:

· opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;

· wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;

· potrafi zagrać niektóre melodie lub ich część opracowane na lekcji na flecie lub dzwonkach;

· śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku;

· z reguły ma na lekcji flet.

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:

· w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;

· wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela;

· potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory lub ich fragment opracowane na lekcji;

· śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki lub ich fragment;

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:

· nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);

· nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;

· nie podejmuje prób zagrania melodii na instrumencie melodycznym;

· odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki;

· jest pasywny, nie uważa na lekcjach;

· nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić ocen

Loading