Zasady oceniania na lekcji muzyki
Ocena pracy na lekcji uwzględnia przede wszystkim przygotowanie do lekcji i zaangażowanie. Dodatkowo ważnym elementem jest zachowanie na lekcji, które umożliwi lub utrudni zainteresowanemu i pozostałym uczniom przyswojenie wiedzy muzycznej, a w szczególności granie, śpiewanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki. W związku ze specyfiką przedmiotu, nauczyciel podchodzi do oceniania indywidualnie. W związku z powyższym nie należy się porównywać do koleżanki / kolegi.
Wystawiając ocenę mam na uwadze podstawowy cel przedmiotu, a mianowicie przygotowanie uczniów do świadomego korzystania z dorobku rodzimej i światowej kultury muzycznej oraz aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu muzycznym kraju.
Ocenie podlegają następujące elementy:
• śpiew
• gra (na instrumencie melodycznym: flecie, dzwonkach)
• wypowiedzi ucznia na temat utworów muzycznych,
• działania twórcze,
• znajomość terminów i wiedza muzyczna,
• aktywność na lekcjach,
• aktywność pozalekcyjna.
Wymagane przybory na lekcji muzyki to:
· zeszyt do nut
· flet
· zatemperowany ołówek
Kryteria oceniania – co oceniamy ?
1. Podczas wystawiania oceny za śpiew brane jest pod uwagę: poprawność muzyczna, znajomość tekstu piosenki, ogólny wyraz artystyczny.
2. Przy wystawianiu oceny za grę na instrumencie należy uwzględnić: poprawność muzyczną, płynność i technikę gry, ogólny wyraz artystyczny.
3. Wystawiając ocenę za wypowiedzi na temat utworów muzycznych, połączoną ze znajomością podstawowych wiadomości i terminów muzycznych, należy wziąć pod uwagę:
• zaangażowanie i postawę podczas słuchania,
• rozpoznawanie brzmienia poznanych instrumentów i głosów,
• rozpoznawanie w słuchanych utworach polskich tańców narodowych,
• podstawową wiedzę na temat poznanych kompozytorów,
• wyrażanie muzyki środkami pozamuzycznymi (np. na rysunku, w opowiadaniu).
4. Przy wystawianiu oceny za działania twórcze – wokalne i instrumentalne (zaleca się odpytywanie tylko ochotników) – należy wziąć pod uwagę:
• rytmizację tekstów,
• improwizację: rytmiczną, melodyczną (wokalną i instrumentalną) oraz ruchową,
• umiejętność korzystania ze zdobytych wiadomości i umiejętności przy wykonywaniu zadań twórczych, np. wymagających korelacji działań muzyczno-plastycznych,
• umiejętność przygotowywania ilustracji dźwiękowej do opowiadania (dobieranie efektów dźwiękowych),
• umiejętność tworzenia prostych akompaniamentów perkusyjnych.
5. Za udział w występach środowiskowych, umiejętność gry na innych instrumentach można podwyższyć uczniowi ocenę z muzyki o jeden stopień.
Wymagania na lekcjach muzyki
Głównym kryterium oceniania na muzyce jest aktywność muzyczna ucznia; przygotowanie do lekcji, chęć brania udziału w lekcji, muzykowanie czyli śpiewanie, granie na instrumentach (dzwonki, flet), odtwarzanie i tworzenie rytmów. Oceniane są postępy, zaangażowanie oraz włożona praca.
Ocenie będą podlegać:
1) umiejętności w zakresie:
· śpiewania, grania na instrumentach – flecie i dzwonkach, tworzenia muzyki, ruchu przy muzyce, formułowania wypowiedzi o muzyce, np. na temat wysłuchanych utworów;
2) wiedza muzyczna dotycząca:
· zagadnień teoretycznych (znajomość podstawowych terminów muzycznych i umiejętne ich stosowanie w wypowiedziach o muzyce), biografii i twórczości kompozytorów, aparatu wykonawczego muzyki wokalnej i instrumentalnej (soliści, zespoły, chóry, orkiestry), zagadnień z zakresu szeroko pojętej kultury muzycznej;
3) postępy, zaangażowanie w działania muzyczne, w tym:
· aktywność na lekcjach wynikająca z zainteresowania przedmiotem, umiejętność pracy w grupie (współpraca i wzajemna pomoc), prezentacja dokonań, kreatywność.
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który:
· opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
· na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany, inicjuje różnorodne działania i projekty; · potrafi zagrać melodie opracowane na lekcji na flecie /dzwonkach lub innym instrumencie;
· umie zaśpiewać a capella i z akompaniamentem piosenki z podręcznika oraz z innych źródeł; ·opanował umiejętność łączenia wiedzy z zakresu muzyki z wiadomościami z innych przedmiotów;
· potrafi samodzielnie formułować pytania i rozwiązywać problemy muzyczne;
· zawsze jest przygotowany do lekcji,
· dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami muzycznymi.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który:
· opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
· na lekcjach jest bardzo aktywny i zdyscyplinowany;
· potrafi zagrać większość melodii opracowanych na lekcji na flecie/dzwonkach;
· umie zaśpiewać z akompaniamentem większość piosenek z podręcznika;
· jest zawsze przygotowany do zajęć,
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który:
· opanował większość wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania;
· potrafi zagrać kilka melodii opracowane na lekcji na flecie lub dzwonkach;
· śpiewa poprawnie pod względem muzycznym pieśni jednogłosowe z akompaniamentem;
· na lekcjach jest aktywny i zdyscyplinowany;
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który:
· opanował w stopniu podstawowym wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
· wyjaśnia najważniejsze zagadnienia muzyczne z pomocą nauczyciela;
· potrafi zagrać niektóre melodie lub ich część opracowane na lekcji na flecie lub dzwonkach;
· śpiewa z akompaniamentem niektóre piosenki zamieszczone w podręczniku;
· z reguły ma na lekcji flet.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który:
· w niewielkim stopniu opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania;
· wykonuje proste ćwiczenia muzyczne z pomocą nauczyciela;
· potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory lub ich fragment opracowane na lekcji;
· śpiewa z akompaniamentem najprostsze piosenki lub ich fragment;
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który:
· nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym programie nauczania (co uniemożliwia dalsze kształcenie);
· nie wykonuje prostych ćwiczeń nawet z pomocą nauczyciela;
· nie podejmuje prób zagrania melodii na instrumencie melodycznym;
· odmawia wykonania jakiejkolwiek piosenki;
· jest pasywny, nie uważa na lekcjach;
· nie wykazuje chęci, aby nauczyć się czegokolwiek, nadrobić braki, poprawić ocen
![]()
