Ogólnopolska kampania „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość” to projekt Głównego Inspektoratu Sanitarnego, który ma zwrócić uwagę młodzieży na negatywne skutki korzystania z używek. W naszej szkole również zajmujemy się tą problematyką.
Celem projektu jest uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z uzależnienia od różnych substancji, pokazanie negatywnych skutków korzystania z używek oraz promocja zdrowego stylu życia” – czytamy na stronie GIS. W ramach kampanii powstało 10 spotów wideo. „Zobaczymy w nich skrajnie kontrastowe obrazy, pokazujące, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania wobec używek” – czytamy w komunikacie. W jednym z nich dziewczyna wciąga do nosa proszek, zakłada słuchawki, tańczy, wzbudza zachwyt wśród przechodniów. Chwilę później widzimy tę samą dziewczynę, zamroczoną działaniem narkotyku, która wije się w niekontrolowany sposób. Spoty można znaleźć w serwisie YouTube na kanale „Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”.
Która wizja jest prawdziwa? Czy chcecie znaleźć się w takiej sytuacji? Kampania pozostawia te pytania otwarte i skłania do refleksji” – zaznaczono.
Powstała również strona internetowa www.melanz.tv. Jej głównym elementem jest test „Jakim typem melanżowicza jesteś?” utrzymany w konwencji popularnych quizów rozrywkowych. Zarówno pytania, jak i wynik testu, mimo że pisane lekkim językiem, dają badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach ich używania. Dodatkowo na stronie kampanii młodzież znajdzie rozszerzone informacje na temat alkoholu i substancji psychoaktywnych oraz listę kontaktów do organizacji zajmujących się profilaktyką uzależnień.
Kampania potrwa do końca marca 2017 r.