KLASY IV – VI
Formy kontroli w odniesieniu do podstawowych sprawności komunikacyjnych
- Mówienie:
- wypowiedź na wskazany temat, opis, relacja
- tworzenie i odgrywanie dialogów
- odpowiedź na pytania
- opowiadanie
- modyfikacja usłyszanego lub przeczytanego tekstu, przejęcie roli głównego bohatera
- recytacja wierszy
- śpiewanie piosenek
- Pisanie:
- sprawdzianów z wyznaczonej partii materiału
- kartkówek, które obejmować będą wiadomości z 1-3 ostatnich lekcji
- zadań pisemnych
- Słuchanie:
- identyfikacja rodzaju tekstu, ilości rozmówców, itp.
- przyporządkowywanie informacji osobom
- ustalanie kolejności zdarzeń
- wypełnianie tabel usłyszanymi informacjami
- stwierdzanie poprawności odpowiedzi
- wybór poprawnej odpowiedzi
- stwierdzanie różnic w podobnych treściowo tekstach
- Czytanie:
- głośne czytanie tekstu przygotowanego i nieprzygotowanego
- rozumienie tekstu czytanego:
a) wyszukanie głównej myśli
b) odróżnienie w tekście argumentów za i przeciw
c) identyfikowanie na podstawie tekstu prawdziwości lub fałszu podanych stwierdzeń
d) ustalenie kolejności nieuporządkowanych fragmentów tekstu
e) przyporządkowanie ilustracji do kolejności zdarzeń opisanych w tekście
f) wyszukanie w różnych tekstach podanych w instrukcji informacji
Ponadto ważna jest aktywność ucznia, na którą składają się m.in:
zaangażowanie na zajęciach – praca indywidualna, w parze, w grupie, wyrażanie opinii, udzielanie licznych dobrych odpowiedzi.
Kryteria oceniania z języka niemieckiego
Uczeń uzyskuje ocenę celującą, gdy:
opanował materiał zawarty w podstawie programowej na ocenę bardzo dobrą i celującą; pisze bezbłędnie, pisane kartkówki i sprawdziany zalicza na oceny celujące lub bardzo dobre swobodnie czyta i tłumaczy różne teksty w języku niemieckim dotyczące przerabianych bloków tematycznych. zna całe słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie i potrafi swobodnie posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych rozumie wszystkie polecenia i komunikaty wykonuje zadania dodatkowe proponowane przez nauczyciela i otrzymuje z nich oceny celujące i bardzo dobre; wykazuje aktywność na każdych zajęciach z przedmiotu i zawsze jest przygotowany do lekcji wykazuje bardzo duże zainteresowanie przedmiotem.
Uczeń uzyskuje ocenę bardzo dobrą, gdy:
bardzo dobrze opanował materiał zawarty w podstawie programowej pisze bezbłędnie lub popełnia błędy sporadycznie rozumie wydawane przez nauczyciela polecenia i komunikaty swobodnie czyta różne teksty w języku niemieckim i tłumaczy je; pisane kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę bardzo dobrą; wykazuje aktywność na każdych zajęciach z języka niemieckiego zna słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie i potrafi swobodnie posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych zawsze ma zadanie domowe i jest do lekcji przygotowany.
Uczeń uzyskuje ocenę dobrą, gdy:
nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej. Dość swobodnie czyta proste teksty w języku niemieckim i tłumaczy je przy pomocy nauczyciela; pisane kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę dobrą jest aktywny na większości zajęć z przedmiotu; w wymowie popełnia błędy, które potrafi skorygować przy pomocy nauczyciela. Zna słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie i potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych popełniając nieliczne błędne; trudniejsze zadania w zeszycie ćwiczeń rozwiązuje przy pomocy nauczyciela zdarza mu się nie odrobić zadania domowego oraz być nieaktywnym na lekcji.
Uczeń uzyskuje ocenę dostateczną, gdy:
opanował materiał zawarty w podstawie programowej na ocenę w stopniu dostatecznym; ma braki w słownictwie i tylko przy znacznej pomocy nauczyciela potrafi czytać i tłumaczyć proste teksty oraz popełnia ciągle te same błędy gramatyczne. Potrafi odczytać tekst w taki sposób, że jest on zrozumiały dla słuchającego, mimo popełnionych przez czytającego błędów; pisane kartkówki, sprawdziany i testy zalicza przeważnie na ocenę dostateczną. Nie jest aktywny na zajęciach z przedmiotu. Popełnia znaczące błędy w mówieniu; tylko z pomocą nauczyciela wykonuje ćwiczenia; słabo zna słownictwo i gramatykę przerabianą w danej klasie, lecz przy pomocy potrafi posługiwać się zdobytą wiedzą w różnorodnych sytuacjach językowych często nie odrabia zadań domowych.
Uczeń uzyskuje ocenę dopuszczającą, gdy:
w minimalnym stopniu opanował materiał zawarty w podstawie programowej wykazuje znaczne braki w słownictwie (opanował tylko podstawowe słówka / zwroty z przerabianych bloków tematycznych); odczytuje teksty popełniając bardzo liczne błędy przejawia sporadyczną aktywność na zajęciach z języka niemieckiego; kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę dopuszczającą i niedostateczną ma problemy z mówieniem i pisaniem popełniając liczne błędy ćwiczenia gramatyczne rozwiązuje jedynie tylko z pomocą nauczyciela najczęściej nie rozumie słuchanego tekstu oraz poleceń nauczyciela posiada w miarę uzupełniony zeszyt często zapomina podręcznika, ćwiczeń oraz zeszytu nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem.
Uczeń uzyskuje ocenę niedostateczną, gdy mimo pomocy za strony nauczyciela:
nie opanował minimum treści zawartych w podstawie programowej; nie opanował techniki głośnego i cichego czytania nawet w stopniu dopuszczającym zrozumienie tekstu; w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnione błędy uniemożliwiają zrozumienie tekstu; nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o podstawowym stopniu trudności; nie jest w stanie poprowadzić najprostszej rozmowy, zasób słownictwa wyklucza nawiązanie z nim komunikacji; nie chodzi na zajęcia (bardzo niska frekwencja); jest notorycznie nieprzygotowany do zajęć i nieaktywny na lekcjach nie wykazuje zainteresowania przedmiotem w najmniejszym stopniu oraz chęci współpracy z nauczycielem; ma lekceważący stosunek do przedmiotu.
Drugi język obcy nowożytny na poziomie II.2. (A1)
JĘZYK NIEMIECKI
Klasy VII / VIII
Cele kształcenia – wymagania ogólne (Dz.U. 2017 nr 0 poz. 356, str. 76)
- Znajomość środków językowych
Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
- Rozumienie wypowiedzi
Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także bardzo proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi
Uczeń samodzielnie formułuje bardzo krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych
Reagowanie na wypowiedzi
Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie bardzo prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Przetwarzanie wypowiedzi
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych
WSKAŹNIKI OCENIANIA
Stopieńw skali
od 1 do 6 |
Wyrażenia opisujące stan wiedzy,umiejętności, postaw oraz zachowania ucznia | Wynikwyrażony
w % |
celujący | w zakresie materiału nauczania nie popełnia błędów; pisane kartkówki i sprawdziany zalicza na oceny celujące lub bardzo dobre swobodnie czyta i tłumaczy różne teksty w języku niemieckim dotyczące przerabianych bloków tematycznych bardzo sprawnie/płynnie wykorzystuje nabyte kompetencje komunikacyjne w praktyce, wykazujący się szczególnie wysoką aktywnością i kreatywnością na forum klasy, odpowiedzialny, podejmuje inicjatywy, charakteryzuje się wysoką autonomią w uczeniu się, posiada zdolności językowe itp.; | 96–100 |
bardzodobry | bardzo dobrze opanował materiał nauczania, bardzo rzadko popełnia błędy w zakresie przerobionego materiału nauczania, z powodzeniem wykorzystuje nabyte kompetencje komunikacyjne w praktyce, pisze bezbłędnie lub popełnia błędy sporadycznie rozumie wydawane przez nauczyciela polecenia i komunikaty, pisane kartkówki i sprawdziany zalicza przeważnie na ocenę bardzo dobrą | 85–95 |
dobry | w stopniu dobrym opanował materiał nauczania, zdarza mu się popełniać błędy w zakresie przerobionego materiału nauczania, stara się wykorzystywać nabyte kompetencje komunikacyjne w praktyce, choć nie zawsze mu się to udaje, dość staranny, systematyczny, pilny, czasami uczynny, wykazuje się aktywnością, jednak rzadziej z własnej inicjatywy, w miarę samodzielny, choć wymagający kontroli, w zakresie samodzielnego uczenia się stosuje jedynie podstawowe strategie, raczej współodpowiedzialny niż odpowiedzialny, nie stwarza większych problemów wychowawczych, zazwyczaj otwarty i tolerancyjny itp. | 70–84 |
dostateczny | materiał nauczania opanował w stopniu dostatecznym, często popełnia błędy w zakresie przerobionego materiału nauczania, raczej unika komunikacji w języku niemieckim, ogranicza się do udzielania się na lekcji w ramach poleceń i instrukcji nauczyciela, często niestaranny, mało systematyczny, raczej bierny, mało samodzielny i wymagający pomocy ze strony innych, wymagający częstej kontroli, zauważalne braki w zakresie samodzielnego uczenia się, niezbyt chętny do współpracy, niewykazujący inicjatywy, zdarza się, że stwarza problemy wychowawcze, itp.; | 52–69 |
dopuszczający | w bardzo niewielkim stopniu opanował materiał nauczania, najczęściej popełnia błędy w zakresie przerobionego materiału nauczania, unika komunikacji w języku niemieckim, niestaranny, niechętny, unikający, wykazuje się zupełnym brakiem systematyczności, bierny, w pracy na lekcji uzależniony od pomocy innych, wymagający częstej kontroli, niepotrafi uczyć się samodzielnie, często stwarza problemy wychowawcze itp.; | 36–51 |
niedostateczny | nie opanował materiału nauczania, unika komunikacji w języku niemieckim, niechlujny, niechętny, a nawet wrogo nastawiony, unikający jakiejkolwiekaktywności, całkowicie bierny, w pracy na lekcji uzależniony od pomocy innych, wymagający stałej kontroli, nie potrafi uczyć się samodzielnie, nie chce uczyć się w grupie, nie wnosi nic wartościowego do wspólnej pracy, dezorganizuje i zaburza porządek w klasie, zazwyczaj stwarza duże problemy wychowawcze itp.; | 0–35 |